F.A.Q.

F.A.Q.

1. Booking info

1.1 Hvordan booker jeg en pakkereise med Tailor Made Peru?

Dere starter ved å kontakte oss på e-post (info@remove-this.tailormadeperu.com), telefon eller chat og forteller oss hva dere er interesserte i. Kanskje har vi en pakkereise som er presis som dere ønsker, og hvis ikke skreddersyr vi en unik pakkereise for dere. Når dere er fornøyd med programmet kommer vil til å sjekke om hotell, tog m.m. er tilgjengelige. Om alt ser bra ut så er vi klare til å booke pakkereisen og da fyller dere inn vårt bookingskjema online og betaler et forskudd.

1.2. Hvordan betaler jeg for min pakkereise?

Vi aksepterer Visa, American Express og Mastercard, men da kostnaden for å ta i mot betalinger med kort er veldig høy i Peru, er det en fordel å betale med bankoverføring. Vi anbefaler derfor at dere gjør en bankoverføring til vårt peruanske kontonummer, vi vil gi beskjed om kontodetaljer.

1.3. Når skal sluttbetaling gjøres?

Sluttbetalingen skal skje senest innen 60 dager før avreise. Om dere booker en pakkereise mindre enn 60 dager før avreise så kreves det direkte full betaling.

1.4. Når sender dere viktig reiseinformasjon?

Circa 2 uker før avreise sender vi det endelige reiseprogrammet som inneholder all nødvendig informasjon slik som hentetider, telefonnummer til vårt personale og hotell, bookingkoder, detaljert reisebeskrivelse m.m.

1.5. Jeg må gjøre endringer i reiseprogrammet, er det mulig?

Ja, det er mulig. Først må dere dog kontrollere tilgjengeligheten for hotell osv. Det er også en risiko for at vi allerede har betalt for visse tjenester, penger som vi kommer til å tape. i så fall må dere kompensere oss med det beløpet for å gjøre endringer.

1.6. Hvis noe skjer under reisen slik som sykdom, streiker, avlysninger m.m., hvem kontakter vi da?

I så fall kontakter dere umiddelbart vår koordinasjonsavdeling. Dere har alle viktige telefonnummer i det endelige reiseprogrammet som vi sender til dere 2 uker før avreise. Vi har 24/7 support og vi kommer til å løse problemet så raskt som mulig.

1.7. Kan dere garantere at vi får hotellet som er spesifisert i reiseprogrammet?

Innen vi booker en pakkereise så sjekker vi alltid at hotellene er tilgjengelige. Siden, når pakkereisen er booket, så sender vi hotellreservasjonene. Vanligvis tar det et par dager innen hotellet svarer oss med en bookingbekreftelse og vi gir beskjed så snart de gjør det. Dette er normalt ikke noe problem, men noen ganger hender det at hotellet blir fullbooket innen de håndterer vår booking. Dette kan f.eks. skje om det bare finnes ett ledig rom og et annet reisebyrå sender en reservasjon etter at vi har sjekket tilgjengelighet men innen vi får sendt av gårde selve reservasjonen. Som regel havner vi da på ventelisten og kan forhåpentligvis likevel få et rom, men det er likevel viktig å ha et backup hotell i denne situasjonen. Hvis det andre hotellet er billigere får dere tilbake differansen i penger, er det dyrere får dere betale forskjellen i pris. For å unngå at dette skjer er det veldig viktig at booke pakkereisen så snart vi har sjekket tilgjengeligheten. Det er tiden fra vi sjekker tilgjengelighet til vi sender reservasjonen som er det kritiske. Men for å svare på spørsmålet; ja, så snart vi har fått bookingbekreftelse fra hotellet kan vi forsikre at dere får dette hotellet.

1.8. Anbefaler dere reiseforsikring?

Ja. Hvis dere må avbestille under reisen, endre noe, eller utsettes noe på grunn av vær, helse eller av egen vilje, trenger dere en reiseforsikring som kan dekke kostnadene. Derfor anbefaler vi alle reisende å ha en reiseforsikring. Ofte dekker en vanlig norsk hjemmeforsikring det som trengs, men sjekk for sikkerhets skyld med deres forsikringsselskap. Hvis dere trenger å kjøpe en spesiell reiseforsikring så gjør det så raskt som mulig etter at reisen er bestilt da en del forsikringsselskap har en tidsgrense.

1.9. Hva er forskjellen mellom gruppe service og privat service?

På private reiser har dere en egen privat guide og eget kjøretøy. På gruppereiser deler dere guiden og kjøretøy med andre reisende (gruppene er gjerne på 12-16 personer). På Titicacasjøen deler man alltid båt med andre, selv om man har en privat guide. I jungelen er også ekskursjonene vanligvis i små grupper.

2. Flyplassen

2.1. Behøver jeg visum for å besøke Peru?

De fleste reisende trenger ikke visum. Besøkende fra USA og EU / Schengen tildeles et 90 dagers turistvisum ved ankomst i Lima. Alle nasjonaliteter må dog fylle inn et turistskjema som man får ved grensen eller på flyet før landing. For utfyllende informasjon, kontakt den peruanske ambassaden eller konsulat i hjemlandet.

2.2. Hvordan finner vi dere på flyplassen?

Etter dere har hentet deres bagasje kommer dere gjennom en dør som leder ut i avgangshallen. Der vil vi vente på dere med navneskilt.

2.3. Finnes det oppbevaringsskap på flyplassen?

Ja, de finnes nære utgangen for innenriksfly. Spør flyplasspersonalet om veien dit. Oppbevaringsskap koster 7 soles for en time eller 28 soles for en hel dag. Det finnes også en avdeling for gjenglemt bagasje der dere kan legge igjen bagasje for 3.50 soles i timen eller 14 soles per dag per enhet.

2.4. Kan vi veksle eller ta ut penger på flyplassen?

Ja, det finnes både minibanker og vekslingskontor på flyplassen.

2.5. Benytter dere e-billetter på innenriksfly?

Ja, vi benytter e-billetter, slik at alt dere trenger å gjøre er å gå til sjekk inn med passet for å få boarding passet. Vi gir dere også bookingkoden for sikkerhets skyld.

3. Penger

3.1. Hva er best; veksle eller ta ut penger?

Som tidligere nevnt finnes det både minibanker og vekslingskontor på flyplassen. Det vil dere også finne i alle større byer. Dere får sannsynligvis en bedre vekslingskurs i Peru enn i deres hjemland så ta ut eller veksle endel penger på flyplassen ved ankomst og resten underveis på reisen.

3.2. Kan jeg betale med amerikanske dollar i Peru?

Ja, dollar er akseptert i store deler av Peru. Dere kan betale med dollar på de fleste hotell, store markeder og på restauranter. Vi anbefaler likevel at dere har med dere en del peruanske soles. I mindre butikker og i drosjer, for eksempel, aksepterer de normalt ikke dollar og hvis de gjør det får dere sannsynligvis en dårlig vekslingskurs.

3.3. Hva er inkludert i vår reisepakke?

Alt er inkluder bortsett fra internasjonale fly, flyplassavgifter, enkelte lunsjer og middager og personlige utgifter.

3.4. Hvor mye penger vil vi trenge?

Prisene i peru er ca. en tredjedel av de norske i snitt. Drosje er veldig billig og man kommer et godt stykke på vei for bare 6-8 soles. Lunsj koster typisk circa 25 soles og middager rundt 35 soles. De riktig luksuriøse restaurantene kan dog bli en del dyrere, en hovedrett kan koste opp til 60-70 soles.

4. Pakking

4.1. Hva skal vi ta med oss?

Det avhenger veldig av hvilke deler av Peru dere skal besøke, langs kysten trenger man svale klær og i fjellene varme klær. I fjellet er hemmeligheten å kle seg i flere lag for å kunne ta av seg klær i løpet av dagen som er varm og ta de på seg under de kjøligere kveldene. Les ellers det som står under siden "Pakkliste for Peru" under "Reisetips".

4.2. Kommer det til å være noen dresskoder under reisen?

Nei, det er ingen dresskoder. Folk i Peru og personell på hotell og restauranter er vant med turister som kler seg bekvemt for sine turer.

4.3. Hva slag strømuttak er standard i Peru; 110V eller 220V? Kvadratiske eller runde kontakter?

I Peru anvender man 220V og vanligvis er uttak både for kvadratiske og runde kontakter, selv om de kvadratiske er standard. Vanligvis vil hoteller låne ut adapter.

4.4. Hva er grensen for vekt på bagasjen på innenriksfly?

Tabellen nedenfor er for LANs fly og skal kun benyttes som guide da de stadig endrer grensene. Hvis dere skal fly med annet flyselskap, eller vil ha en mer eksakt informasjon fra LAN, vennligst sjekk deres respektive hjemmesider eller kontakt våre reisekonsulenter for ytterligere detaljer.

Lan Passenger Baggage Restrictions

Class Check-In-Luggage Carry-On Luggage

First          40 kg               16 kg

Business          30 kg               16 kg

Tourist          20 kg                8 kg

4.5. Eksisterer det noen bagasjerestriksjon på toget til Machu Picchu?

På toget mellom Cuzco og Aguas Calientes (Machu Picchu) er det kun tillatt med vekt på 5kg og volum på 157cm3. Har dere mer enn dette tilkommer en ekstra avgift.

5. Ringe

5.1. Hva er billigste måten å ringe internasjonale samtaler?

Den billigste måten å ringe internasjonalt utover bruk av internett, er å kjøpe samtalekort. De beste samtalekortene er "147" og "Hola Peru". For kun 10 soles kan man vanligvis ringe i nesten 50 minutter til fasttelefon (gjelder hvis du ringer fra en vanlig fasttelefon i Peru). 

5.2. Hvis vi leier en internasjonal mobiltelefon, vil den fungere i de områdene vi skal til eller trenger vi en satelittelefon?

Den kommer til å fungere de fleste steder, men på avsidesliggende steder slim som i jungelen vil dere trenge en satelittelefon hvis dere må ha telefonkontakt.

5.3. Jeg har en GSM mobiltelefon og vil kjøpe et forskuddsbetalt SIM-kort for den, går det?

Ja, dere kan kjøpe et SIM-kort for ca. 15 soles. De største telekommunikasjonsselskapene i Peru er Movistar og Claro.

6. Sikkerhet

6.1. Når det gjelder sikkerhet for barn, er det noe spesielt vi skal tenke på eller forberede oss på?

Det er viktig å ta hensyn til hva deres barn spiser og drikker da de er mer sårbare for diaré enn det voksne er. Dere kan være trygge på at maten på bra hotell og kjente restauranter ikke medfører noen fare. For barn med astma er det viktig å snakke med en doktor før dere reiser, spesielt om dere skal til steder i høyden slik som Cuzco og Puno.

6.2. Hvordan er situasjonen når det gjelder personlig sikkerhet?

Forsøk å ikke bære smykker som er synlige og hold vesker o.l. nær kroppen. Da all transport og alle turer er i våre regi kan dere være trygge på at vår guide vil ta bra hånd om dere. Når dere er ute om kvelden bør dere holde dere til de typiske turistområdene.

6.3. Skal vi gjøre noen tiltak, som å kun drikke vann på flaske og kun spise på kjente restauranter?

Ja, drikk kun vann på flaske og besøk kun kjente restauranter. Dere kan spørre om råd på hotellet, spørre guidene, eller se innom vår avdeling for restauranter her på hjemmesiden.

6.4. Hva kan vi gjøre for å unngå høydesyken?

  • Før dere reiser til Cusco, spis ikke for meget og unngå fet mat. På stedet, drikke mye vann og gå veldig sakte for ikke å bli tungpustet, spesielt i trapper.
  • Te på kokablad forebygger høydesyken og er helt lovlig og ufarlig.
  • Hvis dere vill være ekstra sikre så kan dere kjøpe Sorochi eller Grovol tabletter (skal tas 24 timer før). Disse finnes på apotek som dere finner over alt i Lima og Cusco.
  • Når dere vandrer Inkastien er det veldig viktig at dere tilpasser dere til den store høyden minst to dager før dere starter. Dere skal deretter vandre sakte og ta mange pauser, det er ikke hastverk!

7. Inkastien

7.1. Hvor lenge i forveien må jeg bestille Inkastien?

Det finnes kun 500 tillatelser per dag for å vandre Inkastien og disse er for turister, guider, kokker og bærere. Tillatelsen er vanligvis utsolgt omtrent 6 måneder i forveien under høysesongen, så hvis dere for eksempel vil vandre Inkastien i juli så må dere bestille den senest i desember. kun sertifiserte reisearrangører kan skaffe tillatelsen så dere må bestille Inkastien gjennom en reisearrangør eller reisebyrå. Vi tilbyr Inkastien både separat og som del av en større pakke. Se våre Inkasti turer for mer info.

7.2. Hvordan er situasjonen i forhold til drikkevann på vandringen?

Dere kommer til å få kokt vann under hele vandringen. Dere kan også kjøpe vannrensningstabletter på apoteket hvis dere foretrekker dette. Andre alternativ er å kjøpe mineralvann i Cusco og ta med på vandringen (men det blir ekstra kilo å bære).

7.3. Finnes det muligheter for å få kaffe, eller skal vi ta med egen?

Ja, det kommer til å være kaffe under vandringen.

7.4. Finnes det toalettelt?

Nei, det finnes ingen toalettelt, men på campingplassene finnes det offentlige toaletter som dere kan bruke.

7.5. Bærer vi våre soveposer på vandringen, eller finnes det bærerer som gjør dette.

Dere må bære dem. Det går også bra å leie en egen bærer som bærer deres personlige saker. De kan bære opp til 16 kilo og kostnaden er us$150 (ca 1300 SEK) for hele vandringen.

7.6 Er det vanlig å gi driks til guiden og bærerne? om ja, hvor mye er anbefalt?

Ja, dette er vanlig. hvor mye beror på dere selv og på hvor mange personer det er i deres gruppe. Siste kvelden er vanlig at turistene samler inn driksen og gir til guiden, som senere fordeler driksen mellom bærerne og kokken (og seg selv).

7.7 Er det mulig å vandre fra Machu Picchu til Aguas Calientes istede for å ta bussen?

Ja, det er mulig; Dere kan følge samme veien som bussen bruker og det tar cirka 60 minutter.

7.8. Behøver man myggstift?

Ja. På machu Picchu området finnes det små insekter og mygg så man bør alltid bære med seg myggstift. Disse finnes på apotek i Cusco.

7.9. Deler man telt på Inkastien?

Ja, Hvert telt er for 2 personer, så man deler med en annen person. Vi tilbyr telt.

7.10. Vi har forstått at vi må ta med (eller leie) egne soveposer, men hvordan er det med madrasser?

Madrasser er inkludert så det behøver dere ikke å ta med.

7.11. Kan vi leie soveposer av dere?

Ja det kan dere. Det koster ca US$20 per person for hele vandringen. Kontakt oss for mere informasjon.

7.12. Behøver man sovepose for den korte Inkastien som er 2 dager?

Nei, det trengs ikke. Dere vandrer første dagen og overnatter på ett hostal i Aguas Calientes.

7.13. Hvilket type vær kan vi forvente oss?

Under den tørre sesongen april-november er det sol på dagene og nettene er kalde. Under den våte sesongen desember-mars så regner det mer, spesielt på ettermiddagene og kveldene. Dette er perioder da man ser tåke på fjellene og den lokale floraen er i full blomst.

7.14. Jeg vil oppleve soloppgangen over Machu Picchu men har hørt at billett kontoret ikke åpner før etter soloppgangen, hva gjør jeg?

Inngangsbilletten er kun gyldig for en dag, så løsningen er å kjøpe ekstra billetten dagen før slik at man kan komme tilbake til Machu Picchu den påfølgende dagen tidlig på morgenen for å se soloppgangen. Våre guider kan hjelpe dere med å få kjøpt billettene.

8. Salkantayvandringen

8.1. Hva må vi bære?

Kun det som dere vil ha tilgjengelig. Hestene bærer alle deres personlige eiendeler opp til 8kg. Hvis dere trenger mer så kan dere leie ett esel som kan bære opp til 25 kg.

8.2. Kan dere fortelle hvor langt man går hver dag?

Fra Mollepata til Cruzpata er det ca 4,5 timer og deretter fra Cruzpata til Soraypampa er det ytterligere 4 timer. Ifra der, på den andre dagen, er det cirka 7-9 timers vandring til Challway. På den tredje dagen, fra Challway til La Playa, er det cirka 6 timer. Der etter, på fjerde dagen, vandrer dere 3 timer til Hidroelectrica plassen hvor dere tar toget til Aguas Calientes.

9. Puno

9.1. Hva slags type presanger skal vi ta med til familien som vi skal overnatte hos på øya.

Penner, fargestifter, tegnebøker er bra presanger. Barna verdsetter det lille. Det viktigste er imidlertid lagervarer slik som ris og pasta, en trivelig overraskelse kan være kaker eller godteri. Postkort fra deres hjemby er også alltid velkommen.

10. Amazonas

10.1. Jeg har hørt at jeg trenger vaksiner og må ta med malariatabletter. Er dette riktig?

Gulfebervaksine er anbefalt men ikke obligatorisk. Hvis dere vil være på den sikre siden så bør dere ta den. Det tar 10 dager innen vaksinen begynner å virke. Malaria er ikke noe alvorlig problem for reisende i Peruanske Amazonas, men hvis dere er urolige så kan dere kontakte en lege før avreise. Detter er noe som vi alltid anbefaler at dere gjør for å få nøyaktig informasjon.

10.2. Trenger jeg gåstav i jungelen?

Det kommer ikke til å være noen vanskelige vandringer, men gåstaver er alltids nyttig så det er opp til dere selv.

10.3. Er det tillatt å ta med all sin bagasje til jungelen eller kan man sette igjen noe av det ett sted?

Man kan sette igjen bagasje i det sikre oppbevaringsrommet i jungel-lodgens kontor i byen og kun ta med seg det man virkelig trenger i jungelen. Det er en god idé å dele det man skal ta med seg allerede før man tar flyet.

Har dere flere spørsmål så vær vennlig og send oss en e-post til: info@remove-this.tailormadeperu.com.